W tym materiale podajemy przykład gier i zabaw do przeprowadzenia na spotkaniu wokół książki „Drzewa” Wojciecha Grajkowskiego, z ilustracjami Piotra Sochy.
Drzewa
Autor: Wojciech Grajkowski
Ilustracje: Piotr Socha
Wiek: 6+ lat
POMYSŁY
Nazwa pomysłu: DRZEWNE MEMORY
Grupa wiekowa: 5+
Co jest potrzebne?
- wydrukowane (lub samodzielnie wykonane przez dzieci) karty z obrazkami drzew i ich liści lub nasion,
- karty powinno dać się połączyć w pary, np. danemu gatunkowi drzewa odpowiada liść tego drzewa.
Opis:
Układamy karty obrazkami do dołu. Dzieci po kolei odsłaniają po dwie karty. Starają się odgadnąć, czy karty stanowią parę (np. drzewo + liść tego drzewa). Jeśli zgadną prawidłowo – odkładamy karty na bok. Gramy, dopóki wszystkie karty nie zostaną odsłonięte.
Wskazówki:
- prostsza wersja gry: parę stanowią karty z identycznymi obrazkami (np. to samo drzewo, ten sam liść),
- karty można zrobić samodzielnie z uczestnikami zajęć. W przypadku prostszej wersji dziecko dostaje dwie kartki i rysuje dwa identyczne obrazki. Każde dziecko przygotowuje swój zestaw i można rozpocząć zabawę.
Nazwa pomysłu: ZAGADKI SENSORYCZNE
Grupa wiekowa: 6+
Co jest potrzebne?
- płócienny woreczek,
- zebrane wcześniej z lesie przedmioty: szyszki, żołędzie, gałązki, kawałki kory, sosnowe igły, mech, liście,
- chusta do zasłonięcia oczu.
Opis:
Jedno dziecko z grupy ma zasłonięte oczy i sięga ręką do worka z różnymi przedmiotami pochodzącymi z lasu. Pozostałe dzieci opisują ten przedmiot, nie wymieniając jednak jego nazwy – dotąd, aż dziecko odgadnie, co to jest. Następnie wspólnie wyjaśniamy, co było ukryte w worku (gałązki drzew iglastych, liście, kora, mech, szyszka, żołądź itp.). Jeśli uda się zdobyć plastry, krążki pociętego drzewa itp., to dzieci mogą ułożyć na nich własne kompozycje leśne z igieł, szyszek itp.
Nazwa pomysłu: ZAGADKOWE DRZEWO
Grupa wiekowa: 5+
Co jest potrzebne?
- wycięty duży szablon drzewa z pniem i koroną, na której zostały przymocowane wykonane wcześniej „kieszonki” z papierowych liści,
- zestaw zagadek na kolorowych karteczkach w kształcie ptaków umieszczone w kieszonkach.
Opis:
Zabawa polega na losowaniu i odgadywaniu przez dzieci kolejnych zagadek. Dzięki temu dzieci mają okazję do tego, by pochwalić się swoją wiedzą na temat lasu, a także wykorzystać wiedzę zdobytą dzięki książce.
Nazwa pomysłu: KARTONOWE DRZEWO
Grupa wiekowa: 5+
Co jest potrzebne?
- karton, z którego wytniemy szablony drzew,
- kawałki kory, liście wycięte z papieru,
- drobno pocięte lub połamane patyczki lub gałązki drzew,
- klej lub dwustronna taśma klejąca,
- nożyce.
Opis:
Każde dziecko otrzymuje kształt drzewa wycięty z kartonu. Może stworzyć własny model drzewa, wykorzystując przygotowane materiały.
Nazwa pomysłu: INSTALACJA ARTYSTYCZNA „PTAKI NA DRZEWIE”
Grupa wiekowa: 5+
Co jest potrzebne?
- pozbierane gałęzie drzew,
- styropian,
- siano,
- farbki,
- kolorowe piórka, klej, cekiny itp.
Opis:
Każdy z uczestników przygotowuje własnego ptaka ze styropianu, malując go, przyklejając piórka i ozdabiając dostępnymi akcesoriami. Jak już ptak jest gotowy, umieszcza go (z pomocą osoby prowadzącej) na gałęzi. W zalezności od miejsca i warunków w bibliotece, można tak powstają instalację przymocować w dostępnym miejscu lub np. zawiesić na suficie.
Nazwa pomysłu: LEŚNA GRA
Grupa wiekowa: 5+
Co jest potrzebne?
- 1 arkusz brystolu zielonego,
- małe kamyki,
- wydrukowane ilustracje zwierząt leśnych, roślin i przedmiotów, które można znaleźć w lesie (grzybów, szyszek itp.),
pionki i kostka do gry.
Opis:
Ilustracje pobieramy z serwisu Pixabay lub innych serwisów z darmowymi obrazami. Z brystolu wykonujemy planszę, na której umieszczamy kamyki i wydrukowane obrazki, ustalając także miejsca na „start” i „metę”. Zasady gry są podobne jak w przypadku innych gier planszowych: gracz, który pierwszy dotrze do mety, wygrywa. Pola z obrazkami wskazują graczom, jakie zadania powinni wykonać:
- lisek – słyszy jakieś groźne hałasy i chowa się do norki (tracisz kolejkę),
- żołędzie – spadły z drzewa (zbierasz je i tracisz kolejkę),
- ślimak – spotykasz go na drodze i czekasz, aż przejdzie (tracisz kolejkę),
- ptaszek – frunie do swojego gniazda (cofasz się o 3 pola),
- zajączek – przeskakujesz 2 pola do przodu,
- ptaszek 2 – siedzi w gnieździe i opiekuje się małymi (tracisz kolejkę),
- wiewiórka – schowała się do dziupli (tracisz kolejkę),
- przewrócony konar – ruszasz się 5 pól do przodu i skaczesz 5 „pajacyków”,
- pająk – zbudował ogromną pajęczynę, omijasz ją bardzo powoli (tracisz kolejkę),
- grzybek – czas na grzybobranie, zajmie to trochę czasu, więc tracisz kolejkę (uwaga na grzyby niejadalne i trujące).
Nazwa pomysłu: ZIELONE ZABAWY INTEGRACYJNE DLA GRUPY
Grupa wiekowa: 5+
Co jest potrzebne?
- jeden kijek z lasu lub kawałek gałązki.
Opis:
Wspólnie mówimy rymowankę, podając kolejno z ręki do ręki kijek lub gałązkę drzewa. Brzmi ona tak:
Stuknij podaj, stuknij podaj,
stuknij podaj kijek.
Stuknij podaj, stuknij podaj,
kijek samobijek.
„Przerwa!” – na to słowo osoba trzymająca kijek podnosi go do góry, a reszta dzieci mówi: „Przerwa w podawaniu, ale nie w stukaniu” (wtedy wszystkie dzieci uderzają dłońmi o podłogę”.
Siadamy z dziećmi w kole i mówiąc rymowankę, pokazujemy im, jakie ruchy towarzyszą poszczególnym słowom rymowanki. Brzmi ona tak :
Dmucha wiatr, szumią drzewa (dzieci wyciągają ręce do góry i poruszają nimi, jak kołyszące się od wiatru drzewa)
idzie burza i ulewa (dzieci opuszczają ręce i mocno uderzają nimi o podłogę)
a ja w domu schowam się,
deszcz nie zmoczy mnie (robimy trójkątny daszek z rąk nad głowami)
Kap, kap, kap, kap, kap, kap,
deszcz nie zmoczy mnie (dzieci delikatnie uderzają paluszkami o dywan, naśladując krople deszczu).
Co za ptak robi tak?
Autorka: Maria Szajer
Ilustracje: Katarzyna Minasowicz
Wiek: 4+ lat
Nazwa pomysłu: ŚPIEWAJĄCA KSIĄŻKA (z wykorzystaniem książki uzupełniającej książkę „Drzewa”)
Grupa wiekowa: 4+
Co jest potrzebne:
- odtwarzacz płyt – książka zawiera małą płytę, na której znajdziemy nagrania ptasich głosów,
- jeśli nie mamy dostępu do książki, możemy pobrać z internetu nagrania ptasich głosów i przygotować wydrukowane ilustracje ptaków.
Opis:
Książka zawiera krótką charakterystykę poszczególnych ptaków i ich ilustracje. Możemy najpierw przedstawić, przeczytać dzieciom książkę, a później odtworzyć z płyty (lub z internetu) nagrania ptasich głosów. Po usłyszeniu nagrania głosu, dzieci zgadują, do jakiego ptaka usłyszany głos należy.
Przykładowa strona z głosami ptaków: https://www.glosy-ptakow.pl/
Autorka opisów i zdjęć: Joanna Miter-Cena